Luftfoto_Realdania.jpg

Kvæsthus-projektet vinder In-situ Prisen

Kvæsthusmolen og det underjordiske parkeringsanlæg ved Skuespilhuset i København vinder In-situ Prisen 2017 for sin smukke og overbevisende brug af beton. Det blev afsløret her i aften (aftes?) ved en stor prisfest i Dansk Arkitektur Center. Vinderholdet er arkitektfirmaet Lundgaard og Tranberg, der har tegnet Kvæsthus-projektet, og de udførende entreprenører, Per Aarsleff på selve molen og NCC på p-anlægget.

- Kvæsthus-projektet løfter veludført håndværk og stringent arkitektur til en rumlig oplevelse præget af overskud og generøsitet. Projektet føjer sig smukt til listen over Lundgaard & Tranbergs øvrige arbejder, som alle er kendetegnet ved at favne og løfte en given situation, siger arkitekt Jesper Gottlieb, Gottlieb Paludan Architects, der sammen med arkitektkollegaen Sophus Søbye, Sophus Søbye Arkitekter, udgør dommerkomitéen og har udvalgt Kvæsthus-projektet blandt fire nominerede.

In-situ Prisen gives til personer eller firmaer, som har stået for unikt arbejde i pladsstøbt (in-situ = på stedet) beton, og som har udfordret materialets formbarhed og potentiale. Den uddeles af brancheforeningen Fabriksbetonforeningen i Dansk Byggeri.

- Byens nye plads lægger sig til Skuespilhuset af samme arkitekter, og samspillet mellem pladsens rillede belægning af mørk, indfarvet beton, og de mørke teglsten på Skuespilhusets facade er både oplagt og rigtig. Hele anlægget med mole og skuespilhus udfolder sig som en samlet komposition, som byder på en helt særlig oplevelse, mener dommerne. De hæfter sig også ved den imponerende præcision, som binder betonoverfladen sammen hele vejen fra molens begyndelse ved Skuespilhuset og godt 300 meter ude i havnebassinet.

- Fra molen fører trappehuse ned til et treetages parkeringsanlæg, der også er en del af vinderprojektet. Her kommer beton af højeste kvalitet ligeledes til sin fulde ret siger Jesper Gottlieb og tilføjer:

- Når man har parkeret sin bil, sikrer en enkelt og klar plan, at man helt naturligt søger mod dagslyset, som strømmer ned fra ovenlyset.

Lene Tranberg og Henrik Schmidt, begge partnere i Lundgaard & Tranberg siger i en udtalelse i anledning af, at de vinder In-situ Prisen for Kvæsthus-projektet:

- Vores tanke har været at give den store flade et menneskeligt aftryk med æstetisk kvalitet – både våd og tør - og en robust bund, der kan binde hele området sammen med Skuespilhuset. Og at sænke den yderste spids af molen så vandets grænse kan flyde og tegne tiden. Kvæsthusmolen iscenesætter med sin overflade af håndrevet, mørk, grå beton den tætte bys møde med vandet – i et langt glidende fald der åbner sig mod horisont, himmel og hav. En gestus til historien, til byen - med udsigt til verdenshavet.

De øvrige nominerede til In-situ Prisen var Axel Towers, der ligeledes er tegnet af Lundgaard og Tranberg, Museumscenter Blåvand ved Tirpitz-bunkeren i Varde og Faunapassagebroen ved Dyrehaven i Silkeborg.

Læs mere om In-situ Prisen

Fotos og illustrationer kan downloades her

Yderligere oplysninger:

Jesper Gottlieb, arkitekt og partner i Gottlieb Paludan Architects og med i dommerkomiteen tlf. 40 57 57 00 eller e-mail jg@gottliebpaludan.com

Lene Tranberg, arkitekt og partner i Lundgaard og Tranberg Arkitekter, tlf. 33 91 07 17 eller e-mail lt@ltarkitekter.dk

Om Kvæsthus-projektet

• Kvæsthusmolen ligger ved Skuespilhus på Sankt Annæ Plads 36 i København

• Bygherre er Kvæsthusselskabet bestående af Det Kongelige Teater, Kulturministeriet og Realdania By og Byg

• Udført i 2013-2015 afPer Aarsleff (Kvæsthusmolen) og NCC (parkeringsanlægget)

• Kvæsthusmolen har fået navnet Ofelia Plads, og formålet med pladsen er at skabe et byrum for københavnerne med caféliv og scene til udendørs forestillinger

• Parkeringsanlægget har plads til 500 biler

In-situ Prisen

• In-situ Prisen uddeles af Fabriksbetonforeningen, som er en brancheforening for fabriksbetonproducenter i Dansk Byggeri

• Prisen uddeles til personer eller firmaer, som har stået for unikt arbejde i pladsstøbt beton, og som har udfordret materialets formbarhed og potentiale

• In-situ Prisen består af 50.000 kr. eller anden erkendtlighed, der har relation til det værk eller den gerning, der ønskes præmieret. Beløbet deles mellem vinderprojektets arkitekt- og entreprenørvirksomheder. In-situ Prisen støttes i år af Aalborg Portland samt forskallingsleverandørerne PASCHAL-Danmark, PERI Danmark og Brunsgaard.