Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides
Betonskal

Oppustelig betonskal halverer byggeomkostningen

På Technische Universität Wien har de forsket i en ny metode til at understøtte større betonkonstruktioner i specielle former. De puster dem simpelthen op.

En af de klassiske udfordringer ved ”skal-lignende” betonkonstruktioner, er arbejdet med understøtning og stabilisering i støbeprocessen. Det er både tidskrævende og bekosteligt. Men nu har et østrigsk forskerhold ledet af Johann Kollegger og Benjamin Kromoser testet en ny metode, der efter deres vurdering kan spare op mod halvdelen af konstruktionsomkostningerne.

Den pneumatiske kilemetode

Selv forklarer forskerne deres metode som det omvendte af at skrælle en appelsin. Forstået på den måde, at deres konstruktion starter med at ligge fladt på jorden, for så at blive pustet op til en kurvet skal, hvor flere betonplader passer ind i hinanden. Nøglen er at støbe betonpladerne i de rigtige geometriske former og med kileformede kanter, sådan at de passer perfekt sammen, når de løftes og konstruktionen bøjer. Selve luftpuden, der løfter konstruktionen er skabt af to sammensvejsede plastikpresenninger, og et udvendigt stålkabel omkring hver plade sikrer, at de samtidig presses på plads udefra.

Nye muligheder for arkitektur

Da den nye støbemetode gør understøttende træ- eller stålkonstruktioner overflødige, er der stort potentiale for at spare tid, materialer og dermed penge. Metoden kan også bruges til projekter med et stort spænd i diameter. Som Johann Kollegger siger: ”At bygge betonskaller med en diameter på 50 meter er intet problem med denne teknik”. Faktisk er udfordringen mere, at teknikken egner sig dårligt, hvis radius af kurven bliver for lille. Efter en række forsøg i laboratoriet med forskellige typer forstærkning, er holdet kommet frem til at en radius for kurven på ca. 3 meter er mulig.

De håber, at teknikken vil udbrede sig i markedet. Som et første projekt har de østrigske statsbaner, ÖBB, bestilt et designprojekt baseret på metoden. Det drejer sig om en bro til rådyr og andet vildt, der skal gå over to højhastigheds-togspor i Kärnten.

Læs mere i universitetets pressemeddelelse her
Se universitetets video om forsøget her

Relaterede artikler