Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides
Quensferry-crossing

Tynde betonelementer udfordrer brodesign

Luca Cagnino fra Rambøll har vundet det internationale betonforbunds talentpris for sit arbejde på Quensferry Crossing i Skotland, der bliver verdens længste skråtagsbro, når den står færdig i 2016.

Quensferry Crossing fører over Forth-flodens udmunding ved Edinburgh i Skotland, og siden 2012 har hundredvis af dygtige folk arbejdet på en unik og enestående opgradering af broen

Èn af dem er Luca Cagnino fra Rambøll, der er ansvarlig for betondesignet på kompositdækket på broen. Og for det har han modtaget fib’s internationale talentpris for unge ingeniører. Den komplekse konstruktion har nemlig skabt store udfordringer i arbejdet med beton.

Betonudfordringer

Luca Cagnino har først og fremmest været udfordret på betonens kompleksitet, da det indgår i en kompositkonstruktion sammen med stål. Det betyder, at betonens reaktion på tryk og trækspændinger også har indflydelse på den samlede konstruktion, og i et så stort bygningsværk er det ikke let at definere, hvordan betonen opfører sig, så det har krævet nøje undersøgelser af hvert belastningsscenarie.

Derudover er broens innovative design mere slankt og elegant end andre broer, og det viste sig at være en udfordring gennem hele designet, da de gængse designmetoder ikke kunne bruges på så tynde betonelementer.

Verdens længste bro

Quensferry Crossing åbner i 2016 og vil med sine 2,7 km være verdens længste stråtagsbro med tre tårne.

Læs mere om det imponerende Quensferry Crossing-projekt

Relaterede artikler