Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides
CarlsbergStation

Ny station med sildebensmønster

Et millimeterpræcist mønster udført med forskallingsbrædder i halv bredde skal give den kommende Carlsberg Station sin egen identitet

Den kommende Carlsberg Station bliver et studie i beton med mønster fra forskallingsbrædder. Gottlieb Paludan Architects A/S har ikke alene foreskrevet søjler og bjælker med en kompliceret geometri – betonoverflader på både dæk og søjler skal have et raffineret sildebensmønster, som skal passe millimeterpræcist sammen over hele stationen.

Det særlige mønster på de sekskantede søjler, bjælker og dæk opnås ved hjælp af flækkede forskallingsbrædder med bredden 60 mm. Mønstret skal understrege forskellen mellem Carlsberg Byens betonelementer og stationens in-situ beton.

Opgaven er derfor meget kompleks for entreprenøren Aarsleff Rail A/S, som ud over finish-kravene også står over for store sikkerhedskrav, idet de københavnske S-tog kører forbi byggepladsen i en afstand af bare et par meter.

På grund af de begrænsede pladsforhold er alle støbeforme til søjlerne fremstillet og prøvesamlet på en plads i Tølløse. Hver af de fire meter høje forme samles af 14 delforme. Alle installationer til lys og rejsekortstandere føres op gennem søjlerne og videre gennem indstøbte rør i dækket, så dækoverfladen kan blive så perfekt som muligt.

Carlsberg Station er placeret vest for Vester Fælledvej et par hundrede meter fra den nuværende Enghave Station, som nedlægges. Den nye station skal derfor fremover både betjene de gamle beboelseskvarterer ved Sønder Boulevard, Enghavevej og Carlsberg Byen.

I takt med at Carlsberg Byen udvikler sig, forventer DSB, at Carlsberg Station bliver en af Danmarks travleste stationer med omkring 24.000 rejsende om dagen.

Læs mere om den kommende Carlsberg Station i Magasinet Beton, nr. 4-2014

Relaterede artikler