Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides
kryds-1

Beton på kryds og tværs

Metroen i Budapest byder på fabelagtige stations-rum med futuriske betonkonstruktioner. Se billeder fra to nye stationer.

Imponerende betonbjælker på kryds og tværs præger stationerne langs den nye 7,3 kilometer lange M4 Metrolinje, der forbinder Buda og Pest i Ungarns hovedstad.

To stationer står færdige, og de får efter planen følgeskab af otte andre, alle udviklet af den ungarske tegnestue Sporas Architects, og imponerende ser det ud, med de brede trappeanlæg, betonklædte vægge og stilfulde farvekombinationer med glas, træ og den karakteristiske grå beton, der til sammen skaber et stilrent futuristisk udtryk.

 

Åbne rum uden afbrydelse

Metrobyggeriet har været under planlægning og projektering siden 1970erne, og er blevet udviklet markant siden de første streger ramte papiret. Ifølge arkitekterne har målet således været at udvikle en rationel arkitektur, der kombinerer den oprindeligt planlagte arkitektur med tanker, der passer med ”det 21. århundredes ånd”.

Stationerne, Szent Gellért tér og Fõvám tér er de dybeste på linjen. Begge bygningsværker er, som en række af de Københavnske Metro-stationer – udført som såkaldt ”Cut-and-cover”, hvor der graves oppefra og ned. Ifølge arkitekterne har det skabt mulighed for at føre dagslyset helt ned i undergrunden og dermed – sammen med de in-situ støbte betonkonstruktioner, der reducerer behovet for søjler – at skabe en illusion om ”åbne uafbrudte rum”.




Fantastiske billeder

 På Sporas Architects hjemmeside kan du læse mere om projektet og se flere fantastiske billeder af

Fõvám Station

Gellért Station

Relaterede artikler