Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Istidslandskab møder moderne motorvejsbyggeri

Ved Gubsø nær Silkeborg opføres en 335 m lang, in-situ støbt motorvejsbro i en naturbeskyttet mose.

Bilisterne kan se frem til idyllisk natur, når Silkeborg-motorvejen åbner i slutningen af 2016. Men når istidslandskab møder moderne brobyggeri, viser naturen sig fra sin mere lunefulde side.

Ved Gubsø skal en 335 m lang dalbro føres gennem et gammelt dødishul, hvor der er gytjelag, som er op mod 25 m dybe. Gytjen har desuden et vandindhold på 80-90 procent, og det giver nogle specielle funderingsforhold, når motorvejsbroen skal føres hen over mosen.

Skakmat til gytjen

Til fundering af broen er der brugt 16 km betonpæle, jordarmering og cementstabilisering for at holde gytjelagene i skak. Gubsø Dalbro opføres som en pælefunderet, in-situ støbt tvillingebro, der bliver bygget i fire etaper.

Læs mere om hele brobyggeriet fra støbning af fundamenterne til de efterspændte brodæk i magasinet Beton nr. 4/2015

Relaterede artikler