Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Betonkanoner så Skagen fra søsiden

En pram med otte betonkanoner stævnede ud for at støbe et nyt molehoved.

Det kræver mere plads, end der hidtil har været i Danmarks nordligste havn, når store krydstogtskibe skal lægge til kaj. Derfor har Skagen Havn investeret 300 mio. kr. i et helt nyt havneareal. Krydstogtkajen, som den hedder, strækker sig over 450 m og har en vanddybde på 12, 5 m. Da kajen blev etableret kort før sommeren, blev havnekajens vestmole ligeledes udstyret med et nyt molehoved.

Molehovedet blev støbt i en beton med lavalkali-cement og styrkeklasse 40, der ofte bruges til havnebyggerier, hvor betonen skal kunne holde til en kraftig saltpåvirkning.

Ud i bølgen blå

Støbning af molehovedet krævede, at otte betonkanoner blev søsat på en pram, så de kunne blive sejlet ud til støbestedet. Syv sejlture tog det, før der var leveret tilstrækkelig beton til projektet. Inden hver tur havde betonkanonerne fragtet materialet fra Skagens Cementstøberis afdeling i Sindal – en 45 km lang køretur.

Den ganske lange transporttid fra fabrik til støbested spillede en væsentlig rolle, da opgaven blev tilrettelagt. Lavakali-cement kan nemlig fortsætte med at hæve sætmålet under transporten, erfarede man hos den nordjyske betonleverandør.

Læs mere om støbning af molehovedet i magasinet Beton, nr. 3/2015.

Relaterede artikler