Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Betonbroer giver plads til eltog

Over 100 jernbanebroer er for lave til de kommende, eldrevne tog. Derfor skal flere udskiftes – blandt andet i Esbjerg.

Minimum 5.475 mm skal der være fra køreledningers skinnekant til undersiden af de betonbroer, som eltogene skal passere under. Det er et af kravene, der skal indfries i forbindelse med, at flere jernbanestrækninger skal elektrificeres frem mod 2026. Udfordringen er at udskifte broerne med minimale gener for både bil- og togtrafik. 

Successiv fremgangsmåde 

Ved Bendiksensvej i Esbjerg er en gammel betonbro over banen mellem Esbjerg og Lunderskov blevet udskiftet med en ny, men arbejdet var ikke ligetil. Broens spændvidde var nemlig for kort til, at fundamenterne til de inderste søjler kunne være ved siden af sporet. Derfor støbte man først interimsfundamenter og søjler til broens yderste bærepunkter, hvorefter broen blev skubbet på plads og de inderste søjler blev støbt sammen med deres respektive fundamenter. 

Læs mere om det spændende brobyggeri på side 16 og 17 i magasinet Beton nr. 2/2016. 

 

Relaterede artikler